top of page

Villkor

Allmän bestämmelse

De lagar som gäller för privatpersoner är distansavtalslagen (se avsnittet nedan om ångerrätt) och konsumentköplagen. Dessa lagar innehåller strikta bestämmelser som har företräde framför enskilda avtal som ingås av en privatperson. Tillämplig lag för företag, inklusive enskilda firmor, är köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag i första hand gäller framför lagen.

 

Vi följer integritetsskyddslagen (”Personuppgiftslagen PUL”).

När du som privatperson registrerar dig och gör en beställning godkänner du att vi lagrar och använder informationen inom vår verksamhet för att fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter i enlighet med integritetsskyddslagen, och du kan få information om dessa uppgifter och få dem raderade när du vill. Om någon bestämmelse i dessa köpvillkor förklaras ogiltig enligt svensk eller EU-rätt, ska giltigheten av övriga bestämmelser inte på något sätt påverkas. Den ogiltiga bestämmelsen kommer att ersättas med motsvarande lagtext.

 

Juridisk enhet och försäljningsansvar

Alla produkter och tjänster som erbjuds på designedav.com / Designed-AV Shop säljs direkt av CT Designed Audio & Video. Vi erbjuder ett noggrant utvalt urval av premiummärken (som Tegrino, Almando och Neo Mesteren), men Designed-AV agerar som enda registrerade återförsäljare för alla beställningar. Vi tar fullt juridiskt och ekonomiskt ansvar för varje transaktion, inklusive betalningshantering, frakt och orderhantering.

Vi fungerar inte som en marknadsplats för tredjepartssäljare. Alla köpeavtal ingås direkt med CT Designed Audio & Video. Följaktligen hanteras alla garantier, returer och kundtjänstförfrågningar exklusivt av Designed-AV för att säkerställa en konsekvent, säker och högkvalitativ kundupplevelse.

 

Beställning

Om du är under 18 år behöver du din vårdnadshavares samtycke. Ett sådant samtycke kan lämnas av en förälder genom att skicka uttryckligt tillstånd till oss via e-post. Alla falska beställningar kommer att spåras och polisanmälas, och om vi lider ekonomisk eller annan skada kommer vi att kräva ersättning.

 

Betalning och leverans

När du har lagt varor i varukorgen och gått till kassan visas gällande betalningsmetod, samt om moms ingår och relevant momssats. Leverans sker inom 5 dagar, såvida det inte framgår tydligt vid beställningstillfället att leveranstiden är längre. Utöver priset kan fraktkostnader tillkomma. Om så är fallet kommer dessa att specificeras i webbutikens kassa. Normalt sett tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet kommer det att klargöras under beställningsprocessen. Produkter i vår webbutik kan vara markerade med en leveransindikation. Vi förbehåller oss rätten att ta bort produkter som inte kan levereras från din beställning och att sänka priset därefter. Om du vill beställa en motsvarande produkt kommer den att behandlas som en ny beställning. En beställning kan avbrytas fram till den tidpunkt då den har verkställts (dvs. när fakturan eller fraktdokumenten har skapats). Delvis leverans sker endast på din begäran och kommer att resultera i ytterligare fraktkostnader för din räkning. Gällande leveransmetod kommer att ses i kassan när du gör beställningen. Det är ditt ansvar att säkerställa att adressen du angav vid beställningstillfället är korrekt. Leverans kommer att ske inom Sverige och EU/EES.

 

Outlöst paket

Det är ditt ansvar att hämta paketet på utlämningsstället inom den tid som anges i meddelandet. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans eller inte hämtar ditt paket, kommer det att skickas tillbaka till oss. Vi kan då debitera dig en rimlig avgift för frakt och administrativa kostnader. Om denna avgift inte betalas kommer det att skickas till inkasso.

 

Ändra en beställning

Du kan ändra din beställning av varor i lager fram till dess att beställningen har verkställts. Om ändringen godkänns regleras eventuella prisskillnader enligt det pris som gäller vid tidpunkten för ändringen. Privatpersoner har rätt till ångerrätt (se avsnitt nedan).

 

Annullering

En avbokning är inte giltig förrän du har mottagit en bekräftelse från oss. Du kan avboka din beställning utan kostnad fram till den tidpunkt då beställningen har verkställts. Efter detta datum måste företag acceptera leverans. Privatpersoner behåller sin ångerrätt (se avsnitt nedan). Företag som avbokar en beställning av en specialtillverkad produkt måste betala ersättning för kostnader som uppstått före avbokningen och för utebliven vinst.

Ångerrätt

 

Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt enligt distansförsäljningslagen. Det finns ingen ångerrätt om det totala priset som ska betalas understiger 400 SEK. Det finns ingen ångerrätt om du har beställt en produkt som ska tillverkas enligt dina instruktioner eller om produkten på annat sätt tydligt har personifierats. Observera att du enligt lag måste betala för returfraktkostnaderna och även för en produkts värdeminskning om orsaken är att du har hanterat produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

 

Ångerfristen börjar den dagen du tog emot produkten. Om du beställt flera produkter, eller om produkten du beställt kommer att levereras i delar, börjar ångerfristen när du har mottagit den sista produkten eller den sista delen av produkten. Vid utnyttjande av ångerrätten måste produkten returneras oanvänd, oskadad och med obruten förpackning/plombering/teknisk försegling.

 

Om du vill utnyttja ångerrätten följer du instruktionerna under ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi har mottagit ditt meddelande, och därefter kommer vi att avgöra om du uppfyller villkoren för att utnyttja ångerrätten. Du kommer då att få ett svar via e-post från oss, i det givna fallet med information om hur du returnerar varorna.

 

Vid mottagandet av de returnerade varorna återbetalas köpeskillingen till dig inom 14 dagar från den dag vi mottog ångermeddelandet.

 

Tjänster: Om du har beställt en tjänst börjar ångerfristen den dag vi bekräftade din beställning. Om du har samtyckt till att en tjänsteutförande påbörjas och tjänsteutförandet har slutförts har du ingen ångerrätt, förutsatt att du tidigare har samtyckt till att avstå från ångerrätten. Du har ingen ångerrätt om tjänsten har påbörjats med ditt samtycke under ångerfristen och tjänsten på grund av sin natur inte kan returneras, förseglingen har brutits eller du har registrerat licensen.

Klagomål och inlösen i vissa fall

Om du, som privatperson, har mottagit en skadad produkt eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varorna snarast och senast inom två månader från det datum du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Privatpersoner har högst 3 år på sig att reklamera beroende på produktens art och förekomsten av garanti.

 

Om du, som driver ett företag, har mottagit en skadad eller fellevererad produkt måste du reklamera omedelbart efter att du mottagit varorna.

 

Följande gäller för både privatpersoner och företag: en skadad eller felskickad produkt ska returneras i samma förpackning och med samma transportföretag som vid mottagandet, tillsammans med en detaljerad beskrivning av felet.

 

Reklamationer ska sedan göras genom att följa instruktionerna under ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny produkt till dig inom rimlig tid får du återbetalning för returfrakten tillsammans med det belopp du har betalat för den skadade eller fellevererade produkten.

Kompatibilitetsproblem uppstår ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar därför att du tar reda på så mycket som möjligt innan du gör en beställning, för att undvika onödiga kostnader.

 

Tryckfel

Vi ansvarar inte för tryckfel eller fel i information eller specifikationer för varor och tjänster som förekommer i vårt produktsortiment.

 

Force majeure

Båda parter ska vara befriade från att uppfylla detta avtal, om dess uppfyllande utesluts eller väsentligen omöjliggörs av omständigheter utanför deras kontroll eller omständigheter som inte rimligen kunnat förutses. Följande och liknande omständigheter ska utgöra skäl för befrielse, förutsatt att de hindrar eller försvårar avtalets uppfyllande: brandkatastrof, krig, mobilisering, rekvisition, konfiskation, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, brist på transportmedel, strejk, lockout, strömavbrott, brist på drivmedel samt fel eller förseningar orsakade av underleverantör på grund av omständighet som anges i denna paragraf, eller annan omständighet som parterna inte kunnat kontrollera, som antingen förhindrar eller försvårar parternas uppfyllande på ett sådant sätt att det inte kan ske annat än till en orimligt hög kostnad.

 

Tvist

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) erbjuder kostnadsfri handläggning för privatpersoner vid tvist. Vi följer ARN:s rekommendationer.

Tvister mellan företag kommer att avgöras i tingsrätten.

Bild- och varumärkesfriskrivning

 

1. Varumärken och bilder från tredje part

Alla utvalda produktbilder, varumärken, logotyper och varumärken (inklusive, men inte begränsat till, de som tillhör Bang & Olufsen A/S) tillhör sina respektive ägare. Dessa bilder och varumärken används på denna webbplats enbart i syfte att identifiera och beskriva de produkter vi säljer, reparerar eller servar. Designed-AV är inte anslutet till, godkänt av eller sponsrat av Bang & Olufsen A/S eller något av dess associerade företag.

 

2. Proprietära bilder

Bilder, fotografier och illustrationer som visar specialanpassade produkter, tillbehör eller tjänster (t.ex. träkåpor, specialkablar, reservdelar) som skapats eller levererats direkt av Designed-AV är exklusiv immateriell egendom som tillhör Designed-AV. Obehörig användning, reproduktion eller distribution av dessa skyddade bilder är strängt förbjuden.

Håll kontakten med oss

Drivs av: CT DESIGNED AUDIO & VIDEO

OrgNr.: 6301017296

MomsNr.: SE630101729601

Fysisk adress:

Freyvägen 3

13338 Saltsjöbaden

Sverige

E-post & kontakt: info@designedav.com

Håll kontakten med oss

För snabbare hjälp kan du också kontakta oss direkt på WhatsApp.   Klicka här >>>>

Copyright Designed-AV © 2005-2025

DesignedAV är inte anslutet till Bang & Olufsen A/S eller Bang & Olufsen-gruppen.

bottom of page